Klubbens historie starter helt i begynnelsen av 2000-talllet da en kar ved navn Lars Kasper Partyka med forkjærlighet for Saab ønsket å bli med i en Saabklubb. På den tiden var det kun en Saab klubb i Norge, og de hadde fokus på eldre Saab modeller, helst med totaks motorer. De tillot ikke så nye biler som det Lars Kaspar likte i klubben sin. Fortvilelsen av å ikke kunne bli med i noen klubb var dermed stor.

Som det ofte er med menn, må de gjerne ha en liten dytt i riktig retning. Dette var noe Lars Kasper sin bedre halvdel, Karina Partyka hjalp til med når hun oppfordret han til å danne en egen klubb. Som de fleste menn med tillatelse fra sin fru, nølte han ikke lenge. Og dermed begynte ballen å rulle.

Lars Kasper kom i kontakt med en kar ved navn Rune Hensel som syntes dette var en god idé og dermed satte de i gang og 1. mai 2002 så Saab Turbo Club of Norway dagens lys.

Entusiasmen rundt klubben var svært stor, utviklingen gikk fort, klubben vokste og fikk mange medlemmer på kort tid. På et tidspunkt var klubben oppe i hele 1500 medlemmer.

Rune var leder, Lars Kasper nestleder og Karina tok ansvaret for økonomien.
Det ble arrangert flere treff på Østlandet og i Trøndelag, og suksessen var et faktum.

Etter en stund med en fantastisk innsats fra klubbens grunnleggere, trakk de seg tilbake fra styrearbeidet. Styret som overtok utnevnte de tre grunnleggerne til æresmedlemmer.

Klubben er i dag svært aktiv, og jobber intenst for å opprettholde et godt og inkluderende miljø for klubbens medlemmer og alle Saab entusiaster i Norge. Vi jobber sammen med andre klubber på tvers av landegrenser.

Da Saab dessverre gikk konkurs i 2011, blir det dessverre vanskeligere og vanskeligere å få hjelp på verksteder med våre kjære biler. Vi har derfor et stort ønske om å spre så mye kunnskap som mulig til så mange som mulig. Til dette benytter vi vår hjemmeside, forum og Facebook. All teknisk support har vi et stort ønske om å få over på forumet, da det her er lett å søke opp informasjon, spørre om hjelp og råd på en ryddig og strukturert måte hvor all informasjon er søkbar, i tillegg til kjøp/salg- teknisk- og elektriske tråder. Betalende medlemmer får tilgang en egen seksjon med blant annet byggetråder, faktasider og trimming.

Klubben har et hoved treff/landstreff hvert år, i tillegg legger vi til rette og er med på å organisere treff og samlinger rundt om i hele landet. Landstreffet blir flyttet rundt om i Norge år for år, slik at vi aldri er samme sted to år på rad og som i tillegg gjør av vi når flest mulig medlemmer.

Landstreffet gjennomføres i nærheten av et motorsportanlegg hvor vi en av dagene gjennomfører banekjøring for de som ønsker det. Landstreffet og banekjøringen er gratis for alle klubbens medlemmer. Under landstreffet har vi også diverse konkurranser og aktiviteter for hele familien, utstilling med premiering og årsmøte med felles middag.

I tillegg til landstreffet, har vi flere lokallag rundt om i landet. Disse lokallagene arrangerer alt fra mindre til større treff, organiserte kjøreturer og Quiz-kvelder.