Tre generasjoner, ét merke: Lidenskapen for Saab

Publisert av Arafat Malik den 10.10.24.

Tre generasjoner, ét merke: Lidenskapen for Saab 900

For noen er en bil mer enn bare et kjøretøy; det er en arv, en del av familiehistorien som strekker seg over generasjoner. For Jonas Hagen Jensen, er dette spesielt sant når det gjelder hans Saab 900. Sammen med kjæresten Tuva Bakken deler han ikke bare interessen for bilen, men også den stolte tradisjonen fra en familie som alltid har kjørt Saab.

Familiearv på fire hjul

Jonas er tredjegenerasjons Saab-eier, 22 år gammel og kommer fra Fetsund.

Jobber som vekter og studerer for tiden til å bli arkitekt. Jonas og hans familie har vokst opp med Saab siden bestefaren kjøpte sin Saab, faren fortsatte tradisjonen og nå fører Jonas arven videre med sin egen Saab 900.

'Jeg har så mange gode minner fra turer med faren min i en Saab, og nå er det min tur til å videreføre tradisjonen.'

En bil som binder sammen generasjonene

Saab 900 er ikke bare et praktisk kjøretøy for Jonas, men også et symbol på det båndet som binder ham sammen med både faren og bestefaren. Det er en bilmodell som har betydd mye for familien hans gjennom tiårene.

Ikke sin første Saab 900

Før den røde 900en, hadde Jonas en sølvfarget 900 som han var meget glad i.

En skjebnesvanger dag 13.august 2023 var han ute på tur med bilen og traff på en dam med oljesøl. Farten lå på 50-60km/h og mest sannsynligvis traff han også veggen med samme hastighet.

Jonas dokumenterte dette svært godt på sin Tik-Tok konto:@JonasIhagen og fikk masse støtte fra Saab-entusiaster rundt omkring i verden.

Ikke så lenge etter kjøpte Jonas en ny Saab 900.

Jonas kjøpte sin røde Saab 900 fra Blocket.se som er svenskene sin versjon av Finn.no. Der betalte han 50000kr pluss 12500kr i importavgifter for å få den på norske skilter. Pluss andre småavgifter kom kjøpet på ca. 65000kr.

En felles lidenskap

Det som gjør historien ekstra spesiell, er at Jonas deler denne lidenskapen med kjæresten sin, Tuva. Sammen har de brukt mange timer på å ta vare på bilen, gjøre små reparasjoner og sørge for at den klassiske Saaben er i topp stand.

900en har fått mye forskjellige oppgradering siden dag en. Jonas har planer om å bygge bilen som var veldig spartansk utstyrt originalt, til en fullblods Aero pluss litt til.

Vedlikehold med kjærlighet

Saab 900, spesielt de klassiske modellene, krever ofte litt ekstra kjærlighet og vedlikehold. For Jonas og Tuva er det imidlertid en del av sjarmen. Å skru på bilen ute mens myggen herjer, toget passerer med et brøl og det regner som værst så lærer de mer om dens unike egenskaper og sørge for at alt fungerer som det skal, har blitt en felles lidenskap.

Kjøring på vintertid?

Hele vinteren 2023-2024 sier Jonas

Jakten på den perfekte spoileren 

Som mange Saab-entusiaster vet, kan jakten på sjeldne deler være både utfordrende og tidkrevende. Siden jeg kjøpte min røde Saab 900, har jeg vært på konstant leting etter en whaletail – den ikoniske spoileren som gir bilen et skikkelig sportslig utseende. Dessverre er de så sjeldne at de nesten aldri dukker opp på bruktmarkedet.

I sommer deltok jeg på treffet i Trollhättan, og der fikk jeg øye på en Saab 900 med en spoiler jeg aldri hadde sett før. Selv nå vet jeg ikke hva denne spoileren heter eller hvem som har laget den, men det sier mye om hvor sjelden den er. Faktisk er den spoileren jeg kjøpte i går bare den andre av sitt slag jeg har sett noensinne. Jeg hadde egentlig slått meg til ro med tanken på at jeg aldri ville få tak i en.

For noen uker siden kom det imidlertid et lite håp. Jeg fant en sliten whaletail på eBay. Selv om den manglet gummilisten og trengte mye restaureringsarbeid, kjøpte jeg den i håp om å kunne gjenopplive den til sin tidligere glans.

Så, for kort tid siden, dukket det opp en annonse på Finn.no for et Airflow-kit. Jeg vurderte det en stund, men bestemte meg for at det kanskje ville være litt for klumpete for den ellers elegante linjen til Saab 900. Likevel tok jeg sjansen på å spørre selgeren om han tilfeldigvis hadde en whaletail liggende, siden han tydeligvis hadde et lager av eksotiske Saab-deler.

Til min store overraskelse hadde han ikke bare en whaletail, men også den sjeldne spoileren jeg hadde sett på treffet i Trollhättan. Han tok begge med for å vise meg, og selvfølgelig var jeg interessert! Det hele resulterte i at jeg nå sitter med en ordentlig Porsche 911-inspirert whaletail, akkurat som jeg hadde drømt om.

Neste steg er å restaurere whaletailen jeg kjøpte på eBay, og deretter montere denne unike spoileren for å gi bilen det sportslige, men elegante utseendet jeg alltid har ønsket.

Del 2: Vidar Jensen – Saab-entusiastens gullalder

Før Jonas Hagen kom på banen, var det Vidar Jensen som regjerte som Saab-entusiast i familien. På 80- og 90-tallet, da Saab for mange bare var en bil, så Vidar på dem som kunstverk – teknologiske vidundere som fortjente å bli bevart for ettertiden. I en tid der turbomotorer og unike designvalg satte Saab i en særstilling, var Vidar mannen som holdt lidenskapen for merket levende.

Vidars kunnskap om Saab var nærmest uendelig, og han ble en mentor for mange som ønsket å forstå hva som gjorde disse bilene så spesielle og ble godt kjent innenfor miljøet.

I neste del fortsetter vi reisen med Vidar, og leserne kan glede seg til å dykke dypere inn i en tid da Saab virkelig var kongen på veien – og da Vidar Jensen var kongen av Saab.

Jeg vil gjerne rette en stor takk til alle som har bidratt med innsikt og inspirasjon til min første artikkel om Saab 900. Det har vært utrolig spennende å dykke ned i bilens unike historie og møte lidenskapelige Saab-entusiaster som har delt sine erfaringer. Deres entusiasme for denne klassiske bilen har virkelig gjort denne artikkelen mulig. 

Tusen takk!

Arafat Malik