Jeg svingte av hovedveien og fulgte en smal grusvei som ledet til et enslig hus ved Sørumsand. Det lå rett ved siden av Kongsvingerbanen, og lyden av et fjernt tog blandet seg med vinterens stille landskap. Jeg parkerte bilen foran huset og gikk mot inngangsdøren og banket på.
Døren åpnet seg raskt, og der sto Heidi, kona til Vidar Jensen. Hun ønsket meg varmt velkommen og ba meg inn i garasjen for der sto Vidar og ventet på meg, der historiene om Saab, motorsykler og et liv med fart og lidenskap ventet.
Vidar sto inne i garasjen kledd med arbeidsbukse og blå tskjorte med store tykke vernesko. Han snudde seg rundt og så meg komme inn gjennom døren. Med et stort smil så håndhilste hverandre og satt oss ned på hvert vår stol.
Inne i garasjen var fylt med motorsykler og masse diverse maskiner og verktøy. Tydelig er dette et sted der Vidar har alt det han trenger. Garasjen har Vidar bygd selv og er svært stolt av det. Inne i garasjen ser jeg 5 motorsykler oppstilt hvorav den ene var ribbet helt ned. Deler av den fløt omkring motorsykkelen, mest sannsynlivis for å gjøre den klar til neste sesong med hans datter Jenny.
Vidar Jensen som er i dag 56 år, vokste opp på Høybråten med en Saab 95 varevogn som en fast del av hverdagen. Faren hans brukte bilen masse i arbeid. Det var likevel ikke før farens sin Saab 96 dukket opp at Vidar innså hvor unikt Saab-merket virkelig var.
Som 14-åring tok han det første steget inn i Saab-verdenen og kjøpte en rød Saab 96 fra 1972. Selv om sykler var hans første kjærlighet som 10-åring, og friheten på to hjul tente interessen for mekanikk, ble bil etter hvert hans hovedfokus. Da Vidar startet på lettbilskolen som 17-åring på Stovner, var veien allerede staket ut.
Gjennom farens kontakter og vennene i bilmiljøet fikk Vidar tidlig tilgang til Saab verdenen. Han møtte profiler som Arne Inger, en av de første i Norge som eide en Saab 99 Turbo og ellers en godt kjent person i miljøet. Dette inspirerte Vidar til å sikte mot en karriere innenfor Saab. Etter en utplassering på Saabhuset som lå på Grenseveien fikk han læreplass der, og det som startet som en jobb som snart ble en livsstil. Vidar var kjent som spontan, impulsiv og ikke minst en ja menneske.
Vidar jobbet på Saabhuset fra 1987 til 1992, en tid preget av Saabs teknologiske storhetstid. Autoindustri i Billingstad var på utkikk etter noen med bred kunnskap innenfor Saab.De drev egentlig med Subaru men hadde en ønske å drive mer med Saab. Vidar takket ja og var der fram til 1999 da Vidar gnisten. Det dårlige samarbeidet med Aero Auto på slutten av 90-tallet førte til at han forlot bilbransjen.
Selv om han byttet ut verktøyene med en karriere som rørlegger, forsvant aldri kjærligheten for Saab helt. Vidar deltok aktivt i Saab Turbo Club og var med på fabrikkbesøk, rallycross og tekniske konkurranser. Han vant til og med førsteplass som beste mekaniker i 1990 og pallplass i 1992 og i 1996
Etter hvert ble motorsykler en større del av livet hans, spesielt sammen med datteren Jenny. De deltar i Classic Cup i Norden, men Saab er fortsatt et samtaleemne. Selv nå, med færre biler og mer fokus på motorsykler friheten på to hjul, ser Vidar tilbake på Saab-tiden med glede – og kanskje et snev av vemod.