9-3 (2003-2012)
9-3X konseptet, en forhåndsvisning av neste generasjons 9-3, hadde premiere i januar 2002 på North American International Auto Show. Opprinnelig skulle 9-3 debutere med Opel Vectra i oktober 2001, på Frankfurt Motor Show, Men i juli 2001 kunngjorde GM at forsinkelser hadde tvunget de til å utsette introduksjonen. Den nye 9-3 ble til slutt lansert i juli 2002 for modellår 2003. Cabriolet utgaven av andre generasjons 9-3 ble lansert for modellår MY (Model Year) 04, og SportCombi for MY06.
Den nye 9-3 forble forhjulsdrevet ved lanseringen. Den viktigste estetiske endringen fra forrige generasjons 9-3 var elimineringen av kombidesignet. Andregenerasjons 9-3 var kun tilgjengelig som en firedørs sedan i MY03 og MY04, en kombi (introdusert sent i 2005 som MY06, og en todørs cabriolet som ble introdusert i 2004. 9-3 har Saab Active Head Restraints (SAHR II) for å redusere nakkesleng og ReAxs, en funksjon på de bakre fjæringsforingene som endrer "toe" vinkelen for å redusere understyring ved kraftig bremsing.
Den nye 9-3 hadde ikke lenger Saab H / EcoPower-motoren som tidligere ble brukt på bensin modellene. Denne ble i stedet erstattet med en ny 2,0 firesylindret Ecotec rekkemotor fra GM. Det er tre forskjellige versjoner av den turbomatede firesylindra motoren, 1,8t (148 hk), 2,0t (173 hk) og 2,0T (207 hk). Motorene ble fikk en 5-trinns manuell girkasse eller en 5-trinns 'Sentronic' girkasse som er en tradisjonell automatkasse. Denne automatkassen må ikke forveksles med SAABs tidligere 'Sensonic' girkasse som ble levert til NG900. I 2003 modellene var 5-trinns girkasse standard manuell girkasse og 6-trinns var et tilvalg. Den 6-trinns manuelle girkassen var standard på amerikanske 2.0T (Vector) modeller.
Fire utstyrsnivåer:
Linear, er innstegsmodellen med minst ekstrautstyr, som stoffseter og dørsider, sorte plastikkdetaljer i interiøret, samt ulakkert skjørtepakke. Kun levert med den minste bensin/diesel motoren.
Arc, er en mer komfortabel innstegsmodell med høyere utstyrsnivå, som skinnseter og dørsider, tre detaljer i interiør, og lakkert skjørtepakke. Denne ble også levert med et flere motoralternativer (ikke Aero, med unntak av USA).
Vector, er den mer sporty mellomklassemodellen med vekt på luksus. Vector ble kun levert med skinninteriør og hadde seter med bedre sidestøtte, samt en større tilvalgs liste som f.eks elektriske forseter (førerstol med eller uten minne), sportsratt og mye mer. Skjørtepakken var lakkert som på Arc, men en Vector Sport skjørtepakke ble også et tilvalg på denne modellen.
Alle motorene med unntak av Aero- motorene var tilgjengelige for denne modellen.
Aero, er den mest sporty og luksuriøse 9-3 modellen, kun leverte med det kraftigste (Aero) motorene som bestod av B207R (207 hk), B284 (252/276hk) og Ttid/Z19DTR (180hk).
Aero hadde også en egen særegen skjørtepakke med spoiler og felger, større bremser, og med enda flere tilvalg som f.eks takluke.
Ingen dieselmodeller ble noen gang solgt i USA, heller ikke 1,8t (148hk) eller noen BioPower motorer.
9-3 og Opel Vectra var de første modellene basert på den globale GM Epsilon plattformen, som senere ble utvidet til å inkludere fire nye modeller, Chevrolet Malibu/Malibu Maxx, Pontiac G6 og Saturn Aura. Et fiberoptisk elektrisk/elektronisk kommunikasjonssystem, muligheten for AWD (i bruk fra og med 2008, kalt Saab XWD), og ReAxs som beskrevet ovenfor, er bare noen av funksjonene som er eksklusive for 9-3.
Tekniske data:
Mål:
Lengde:
463,3 cm. (03-07 Cab.)
463,5 cm. (03-07 Sedan)
465,3 cm. (06-09 SportCombi, Turbo X)
467,1 cm. (08-14 Cab.)
464,7 cm. (08-14 Sedan)
467,1 cm. - 468,9 cm. (09-14 SportCombi)
Bredde:
176,0 cm. (03-07 Sedan, 08-09 Cab.)
175,3 cm. (08-09 Sedan)
178,1 cm. (10-14 Cab.)
180,1 cm. (10-14 SportCombi)
176,3 cm. (06-09 SportCombi, Turbo X)
Høyde:
143,3 cm. (03-07 Cab.)
144,3 cm. (03-07 Sedan)
154,0 cm. (06-07 SportCombi)
143,8 cm. (08-14 Cab.)
145,0 cm. (08-14 Sedan)
149,6 cm. (08-14 SportCombi, Turbo X)
152,9 cm. (10-14 SportCombi)
Akselavstand: 267,5 cm.
Vekt: 1 410-1 690 kg.
Motor Z18XE (2004-2009):
Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler
Slagvolum: 1 796 cm³
Borr x slag: 80.5x88.2mm
Effekt: 120 hk – 2004-2009
Motor B207 (2003-2012):
Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler
Slagvolum: 1 998 cm³
Borr x slag: 86x86mm
Effekt:
148 hk – 2003-2012, B207E, 1.8t
148/170 hk – 2007-2012, B207E, 1.8t - BioPower
173 hk – 2003-2012, B207L, 2.0t
173/197 hk – 2007-2012, B207L, 2.0t - BioPower
207 hk – 2003-2012, B207R, 2.0T - Aero
Motor B284 (2006-2010):
Sekssylindret V-motor med overliggende kamaksler
Slagvolum: 2 792 cm³
Borr x slag: 89x74.8mm
Effekt:
247 hk – 2006, Aero
252 hk – 2007-2008, Aero FWD
276 hk – 2008-2010, Turbo X/Aero XWD
296 hk – 2008-2010, Hirsch Turbo X/Aero XWD
Motor D223L (2003-2004):
Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel
Slagvolum: 2 171 cm³
Borr x slag: 84x98mm
Effekt: 123 hk.
Motor Z19DT (2005-2010):
Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel
Slagvolum: 1 910 cm³
Borr x slag: 82x90.4mm
Effekt: 118 hk.
Motor Z19DT (2005-2010):
Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksler
Slagvolum: 1 910 cm³
Borr x slag: 82x90.4mm
Effekt:
148 hk – 2005-2010, Tid, Z19DTH
178 hk – 2008-2012, Ttid, Z19DTR Aero
200 hk – 2008-2012, Ttid, Z19DTR Aero Hirsch
128 hk – 2011-2012, Ttid, Z19DTR
158 hk – 2011-2012, Ttid, Z19DTR
Kraftoverføring:
Tverrstilt motor foran, forhjulsdrift/firehjulsdrift
5-trinns, automatgirkasse, Aisin AF33, gulvspak
6-trinns, automatgirkasse, Aisin AF40, gulvspak
5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, F35, gulvspak
6-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, F40, gulvspak
2004
Vector utstyrsnivå ble erstattet med Aero i USA. Arc utstyrsnivå fikk en femtrinns manuell girkasse i stedet for sekstrinns. I Storbritannia ble 9-3 Aero 2.0T tilgjengelig med en sekstrinns manuell girkasse.
2005
2.2 TiD-motoren ble erstattet med common rail 1.9 TiD-motoren fra Fiat. 1.9 TiD var tilgjengelig både som en 8V versjon (Z19DT) med 118 hk og en 16V versjon (Z19DTH) med 148 hk. 8V versjonen var kun tilgjengelig med sekstrinns manuell girkasse, med 16V hadde også en femtrinns automatkasse tilgjengelig (etter hvert også sekstrinns). 16V var hadde partikkelfilter som standard, men det var valgfritt på 8V for MY05. I likhet med 2.2 TiD var ikke 1.9 TiD tilgjengelig i USA, dette da etterspørselen etter dieselmotorer ikke var særlig høy.
Amerikanske versjoner ble solgt med 16" felger som standard (17" på Aero), i motsetning til 15" felgene som tidligere ble levert til Linear modellen. 2005 var det siste året med Linear- og Arc-versjonene i USA. I tillegg ble sekstrinns manuell girkasse droppet og både Arc og Aero fikk 5trinns manuell.
2006
En ny 2,8 liters turbomatet V6 motor, merket som 2,8T, ble introdusert for Aero. 2006 Aero var kun tilgjengelig med V6 i USA, og erstattet med dette 2.0T motoren. På andre markeder var 2006 Aero tilgjengelig med både den firesylindrede 2.0T og den 6 sylindrede 2.8T-motoren. 2.0T hadde 12,3 psi ladetrykk og leverte 210 hk, og 2.8T hadde 8,7 psi ladetrykk og leverte 250 hk. På noen markeder, som f.eks. Sveits, ble en 230 hk variant av den 6sylindrede også tilbudt i Vector modellene.
I USA ble Linear modellen og 175 hk motoren droppet, slik at alle firesylindrede 9-3-modeller hadde 210 hk motor. Arc betegnelsen forsvant også, erstattet av et utstyrsnivå ganske enkelt kjent som 2.0T, denne var lik 2005 Arc med unntak av at felgene var Linear. En "20 Years Edition Aero Convertible" ble introdusert på det amerikanske markedet, og ble avduket på Los Angeles Auto Show i januar 2006 for å marker 20 år jubileet for introduksjonen av Saab 900 cabriolet. Alle 20 "Years Edition Aero Convertible" ble levert i Electric Blue Metallic farge.
2007
Dashbordet ble fornyet for MY07, "Saab information Display" ble flyttet fra sin høymonterte posisjon på dashbordet til å være montert i hovedinstrumentet. Klimapanelet forsvant, og ble erstattet av Saab 9-5 klimapanel, og ny GM radio ble lansert, noe som muliggjorde satellittradio og CD med MP3 kapabilitet. Den fiberoptiske kommunikasjonen ble tatt bort. Fjæringen gikk fra hard til fast, og kupéen ble ytterligere dempet. Steel Grey ble erstattet med Titan Grey som fargevalg. Fra og med MY07 var Biopower versjoner av 1,8t og 2,0t motorene tilgjengelig, disse kunne bruke både E85 og bensin.
På det amerikanske markedet var bare 210 hk 2,0 L og 250 hk 2,8 L V6 motorer tilgjengelig. Den manuelle girkassen i 2.0T-modellen ble endret fra femtrinns til sekstrinns.
En 60-års jubileumsutgave ble tilbudt for MY07 for å feire 60 år med SAAB. Pakken inkluderte unike fem eika 17" lettmetallfelger, sportsseter i sort skinn med grå innsatser og SAAB-logo i seteryggen på forsetene, mørk valnøtt lister, sorte gulvmatter med grå søm, tåkelykter foran, og et BOSE lydanlegg med 6 platers CD-veksler og navigasjon. Sedan og cabriolet modellene fikk spoilere på bagasjerom. En Ice Blue metallic lakk ble tilbudt for jubileumsmodellen, i tillegg til standard SAAB farger.
2008
Saab hevdet at det ble gjort over 2000 endringer på 2008 modellene. 2008 modellen, som ble presentert første gang på Saab festivalen i Trollhättan 10. juni 2007, hadde ny front som var inspirert av Saab Aero-X og Saab 9-2X, Saab tok i bruk sin nye LED "signatur" belysning for første gang i de reviderte frontlyktene, nye dørpaneler og dørhåndtak, et nytt panser, ny støtfanger bak, og frosta "isblokk" baklykter. Sort erstattet koksgrå som interiørfarge. Snow Silver ble et nytt fargevalg. 2.8T V6 fikk en mild effektøkning fra 250 hk til 255 hk. 9-3 Turbo X, var Saabs første bil med XWD. Saab solgte også en firehjulsdrevet versjon av Aero, kalt "XWD", fra og med mars 2008.
En ny Bi-turbo dieselmotor med 178 hk, kalt 1,9 TTiD, ble introdusert. TTiD motoren var nå også tilgjengelig i Aero modeller. TTiD Aero markerte første gang Saab brukte en dieselmotor i en bil med Aero betegnelsen
Saab Turbo X
Turbo X ble presentert på Frankfurt Motor Show i september 2007. Turbo X gjorde sin nordamerikanske debut på New England Auto Show i slutten av november samme år.
Den ble kun solgt som SportSedan eller SportCombi. Den ble produsert for å feire SAABs 30 års jubileums med turbomating.
Alle 2000 Turbo X modellene ble levert i Jet Black metallic med matt grå detaljer på grill, felger, og list på bagasjerom. Turbo X er SAABs første produksjonsbil med firehjulsdriftsystemet XWD fra Haldex Traction og eLSD. Merket Cross-Wheel Drive (XWD) og basert på fjerde generasjon Haldex-system, konstruerte svenskene en aktiv bakre differensialsperre. XWD brukte hastighetssensorer som var i stand til elektronisk å fordele opptil 85 prosent av momentet til bakakselen, og deretter rettet eLSD dreiemomentet til det bakhjulet med mest grep, dette fra et selskap med så lang tradisjon med framhjulsdrift, gjorde Turbo X spesiell og banebrytende. Som magasinet MOTOR uttalte i 2008, "ifølge Saab er dette eLSDs første veigående applikasjon".
Den har en 2,8 L V6 motor som yter 276 hk med en sekstrinns manuell- eller automatisk girkasse. Den har større bremser samt stivere fjærer og støtdempere. Instrumentpanel, girspak, og dørpaneler har et karbonfiberdetaljer, og turbotrykksmåleren hentet inspirasjon fra Saab 900.
9-3 Turbo X kom med 18" felger som standard, men det var også mulig å bestille 19" somet tilvalg.
Per 14. desember 2022 er det 29 stk. Turbo X i Norge, 12 av disse er solgt nye i Norge. Av disse 29 er 18 stk. SportSedan, og 11 stk. er SportCombi, av alle disse er det bare 2 stk. en eiers biler. Det finnes ingen SportCombi i Norge med manuell girkasse og takluke.
2009
2009 modellen utvidet utstyrsnivåene, 2.0T og Aero ble nå tilgjengelige med Saabs firehjulsdrift (XWD). Cabriolet hadde ikke alternativet for firehjulsdrift. MY09 9-3 var stort sett uendret fra MY08, selv om Aero modellen kom som standard med XWD, eLSD og Aero 2.8 fikk 280 hk effekt økning, alt fra den utgåtte Turbo X modellen. I løpet av 2009 ble 9-3X lansert på bilutstillingen i Genève. 9-3X er en XUV-versjon av 9-3 SportCombi. Den nye 9-3X kom med to motorvalg: 1,9 Ttid diesel- og 2,0 L bensinmotor. Det var kun bensinmodellen som ble utstyrt med XWD, dieselmodellen var kun tilgjengelig med forhjulsdrift.
2010
For 2010 ble Saab 9-3 Aero 2.8 V6 motor tatt ut av produksjon. Alle bensin modellene brukte nå den 2,0 liters Turbo 4 motoren.
Saab 9-3 Aero Carlsson
2010 markerte 50 årsjubileet for Erik Carlssons første seier for Saab, på RAC Rallyet i 1960 med Saab 96. En begrenset utgave på 96 stk. Aero Carlsson 9-3 ble produsert. 9-3 Aero Carlsson hadde Saabs Cross Wheel Drive system (XWD), en turbomatet 2,8 L V6 som levert 280 hk og 400 Nm gjennom en sekstrinns "Sentronic" hydraulisk automatgirkasse.
I kupéen imponerer et Bose lydanlegg og premium skinninteriør. Dørhåndtak, håndbrekk og dashbord er også dekket med skinn fra fabrikken. Når det gjelder eksteriøret hentet Saab mye fra Turbo X modellen, og i prinsippet er 9-3 Carlsson en Turbo X med noen få avvik. På baksiden er navnet Carlsson utsmykket som en evig hyllest til Saablegenden og i interiøret finner du ikke turbotrykkmåleren til Turbo X. Her har Carlsson den samme turbotrykkmåleren som på andre turbomodeller.
2011
For MY11 ble TiD dieselmotorene med singel-turbo erstattet av Bi-turbo dieselmotoren (TTiD), som økte effektnivået til 8V modellene fra henholdsvis 120 til 130 hk, og 16V på modellene fra 150 til 160 hk.
Independence Edition
I februar 2010 ble Saab et uavhengig selskap. En ny Saab 9-3 modell skulle produseres for å feire sin uavhengighet fra GM, og lanseringen av den eksklusive 9-3 Independence Edition av Cabriolet i februar 2011 markerte en ny begynnelse.
Et begrenset opplag på 366 eksempler skulle produseres, en for hver dag i selskapets første år med uavhengig produksjon og deretter en ekstra for å markere starten av deres andre år, med det nye nederlandske selskapet Spyker som eier.
Oppskriften på modellen var imponerende enkel. Saab gjorde det du må når du er liten og har begrenset budsjett. De benyttet kjente elementer som dashbord og skinnutstyr fra Hirsch, turbotrykksmåler fra Turbo X, felger fra en kjent produsent. I tillegg oppgraderte de interiøret med eksklusive skinn- og fargekombinasjoner, en spesiallakk og en begrenset produksjon.
Alle bilene ble lakkert i en eksklusiv Amber Orange metallic lakk, og bilene var basert på den ultimate Griffin Aero modellen. Alle hadde produksjonsnummer etset inn i bakpanelet synlig fra sidevinduene bak.
Bak de vågale, moderne fargene lå ideen om å få Saab tilbake til røttene, noe som med GMs inntreden i 2000 gjorde at Saab visnet mer og mer. Merket ble stadig mer kjedelig, inspirasjonen forsvant. Det skulle ta slutt. Cabriolet var bare begynnelsen.
Dessverre manglet finansieringen allerede våren 2011.
På grunn av den anstrengte økonomien til Saab & Spyker, ble de forventede produksjonstallet aldri nådd, og selskapet ble deretter slått konkurs. Kundene hadde mistet tilliten til et konkursrammet selskap, og de siste bilene ble ikke solgt, og den forventede produksjonen ble aldri oppnådd. De siste bilene ble praktisk talt satt sammen av det delelageret de hadde igjen.
I stedet for å bygge 366 stk, rullet bare 38 stk. av produksjonslinjen i Trollhättan. Alle disse var 1.9TTiD Automat biler.
Totalt ble det bare laget 38 biler på verdensbasis. Med bare noen få til hvert land. Nå er alle 2012 Saab modeller sjeldne, men disse går det enda lenger. Det er antatt at 15 av disse bilene er høyrerattet. Tyskland mottok 6 stykker, hvorav 2 gikk til Frankfurt avdelingen.
Det er mulig at nummer 35 faktisk er den siste bilen som noen gang er registrert i Storbritannia. Den ble registrert i siste halvdel av 2013.
En annen Independence Edition har blitt lokalisert i dette kaoset. Denne har blitt satt bort som ny bil og har stått parkert et sted i Sverige siden konkursen. Sannsynligheten for at den kommer på markedet på et tidspunkt er stor.
2012
9-3 fikk noen revisjoner i 2011 for MY12. Endringene var i motorutvalget med en samlet reduksjon i diesel- og bensinmotorens drivstofforbruk på henholdsvis 12 % og 7 %. En 2,0 L bensin/BioPower-motor med effekt på 163 hk, ble introduser på alle modeller med Saab XWD. Andre endringer inkluderte ny fremre og bakre logo i samme stil som alle nye Saab 9-5 (NG9-5), "Icew Block" frontlykter, nytt støtfangerdesign, titan metallic effekt rundt instrumentpanelet, girskifter, dører og hanskerom. Aero inkluderte grafittfiber effekt. Kontrastsøm på skinninteriør.
På de fleste markeder ble bilen merket "Griffin". De tre-eika lettmetallfelger kom tilbake i 16- til 18" valg. En "Independence Edition" cabriolet ble produsert i totalt 366 eksemplarer for å markere etårsdagen for salget til Spyker Cars.
2014
National Electric Vehicle Sweden (NEVS) startet produksjonen av Saab 9-3 Aero Sedan MY14 på nytt 2. desember 2013, i Saabs tidligere monteringsanlegg i Trollhättan. Den eneste utvendige forskjellen på MY14 modellen er mangelen på Griffin merket, som NEVS ikke eier rettighetene til. Griffin ble erstattet med et merke som viser Saab logoen. Nye seter ble også montert grunnet rettigheter. 9-3 Aero MY14 har en 220 hestekrefters 2,0-liters direkteinnsprøytet twin-scroll turbomotor og ble solgt i Sverige 10. desember. De første bilene skulle leveres våren 2014 som en "Limited Edition" modell. Bare to farger var tilgjengelige, sort og sølv.
9-3 oppfylte ikke lenger de siste Euro NCAP testene vedrørende fotgjengersikkerhet, og dermed kunne bare 1000 biler av hver karosserimodell selges i Europa, som en lavvolumsprodusent. Det eneste andre markedet var Kina. En elektrisk versjon skulle lanseres våren 2014 på det kinesiske markedet. Den oppdaterte 9-3 har blitt testet av motormagasiner med positive tilbakemeldinger. Vi Bilägare skrev at den føles moderne og sporty, men likevel komfortabelt.
Saabs bilproduksjon ble avsluttet i mai 2014 fordi Qingbo Investment, en av NEVS aksjonærene, ikke klarte å oppnå en finansieringsavtale. Innen slutten av 2014 ble Indias Mahindra & Mahindra enige om å kjøpe en majoritetsandel i NEVS. I februar 2015 ble det kunngjort at de resterende 100 bilene som hadde stått på den stoppede produksjonslinjen siden mai 2014, ville bli ferdigstilt.