Saab 97, Sonett II og Sonett V4 1966-1969

På 1960-tallet utviklet Saab en ny toseter coupe sportsbil med en totaktsmotor, etter forslag fra Björn Karlström. To prototyper ble utviklet, SAAB MFI-13 av flyingeniøren Björn Andreasson ved Malmö flygindustri og Saab Catherina av Sixten Sason. En noe modifisert MFI-13 ble valgt for serieproduksjon. I 1966 begynte produksjonen av de første 28 MFI-13 ved ASJ i Arlöv under navnet Saab 97, ytterligere 230 stk. ble produsert i 1967.

I 1968 fikk Sonett den nye V4-motorer fra Ford i forbindelse med at Saab innførte den lisensproduserte motoren i sine biler. Panseret måtte redesignes med en avlang bul på høyre side for å få plass til motoren, samt for å gi føreren bedre sikt.

Tekniske data

Mål og vekt:

Lengde: 379 cm

Bredde: 145 cm

Høyde: 117 cm

Akselavstand: 216 cm

Vekt: 660 kg

Motor: (1966-67)

Tresylindret rekke totaktsmotor

Slagvolum: 841 cm³

Borring x slag: 70x73 mm

Effekt: 60 hk ved 4 250 r/min

 

Motor (1967–69): 

Firesylindret toppventilert V-motor

Slagvolum: 1498 cm³

Borring x slag: 90x58,86 mm

Effekt: 65 hk

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor fremme, framhjulsdrift

4-trinns helsynkronisert manuell gearkasse, med frihjul.

Rattspak.

 

Årsmodeller:

1966:

Den nye Sonetten ble presentert i januar 1966. Bilen hadde et ovalt luftinntak med nett i fronten; blinklys på skjermene foran; krommede hovedlys; instrumentpanel i valnøttsfiner med instrumenter fra SAAB Sport. 28 stykker ble produsert i løpet av modellåret.

 

1967:

Rektangulært luftinntak med horisontale ribber; blinklys/parkeringslys på hver side av luftinntaket; profil over ventilasjonsluftinntaket foran frontruten; ventilasjonsuttak på b-stolpen; hovedlås av gummi. På slutten av modellåret ble V4-motoren introdusert. Produksjonen nådde 230 stykk totaktere og 69 stykk V4'ere.

 

1968:

"Sonett V4"-emblem; to små gummihorn i fronten utgjorde støtfangeren; svartlakkert instrumentpanel med hanskerom; bredere felger. 899 stykk ble produsert i løpet av modellåret.

 

1969:

Nytt ratt; nye stoler; hanskeromsluke. 639 stykk produsert i modellåret.

 

Totalt ble det produsert 1 607 eksemplarer av Sonett II med V4-versjonen.

 

  

Saab 97, Sonett III 1970-1974

I 1970 ble bilen endret så mye at den fikk navnet Sonett III. Karosseriet ble kraftig modifisert med ny front og bakdel. Bare midtpartiet var relativt uendret. Flipfronten av typen Triumph Spitfire ble droppet. Til erstatning kom en kileformet front med en liten motoråpning og "pop up" lykter. I tillegg ble bagasjerommet gjort mer brukervennlig med en bakrute som kunne åpnes. Innvendig kom nytt instrumentpanel fra Saab 99 og nå også gulvmontert gearspak. SAAB Sonett ble produsert ved ASJ-verkstäderna i Arlöv utanfor Malmö.

Produksjonen ble lagt ned i 1974 da de amerikanske myndighetene innførte strengere utslippsregler for personbiler.

Tekniske data:

 Mål og vekt:

Lenge: 

3900 mm (1970–1972)

 4060 mm (1972–1974)

Bredde: 1500 mm

Høyde: 1190 mm

Akselavstand: 2149 mm

Vekt: 880-930 kg

 

Motor: 

Firesylindret toppventilert V-motor

Slagvolum: 1498 cm³ (1970)

Borning x slag: 90x58 mm

Effekt: 68 hk vid 4 700 r/min

 

Firesylindret toppventilert V-motor

Slagvolum: 1698 cm³ (1970–74)

Borning x slag: 90x86 mm

Effekt: 68 hk vid 4 700 r/min

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor framme, framhjulsdrift

4-trinns helsynkronisert manuell gearkasse med frihjul

Gulvspak.

 

Prestasjoner:

Akselerasjon 0-100 km/t 14,5 sek

Akselerasjon 70-110 km/t 12,0 sek (fjerde gear)

Toppfart 165 km/t ved 5670 rpm.

Drivstofforbruk ved en konstant fart på 110 km/t: 0,70 L/mil.


Årsmodeller:

1970:

Sonett III ble presentert i New York våren 1970. 303 stykk produsert i løpet av modellåret.

1971:

USA-motoren på 1,7 liter introduseres, uendret effekt. Ny grill, nye felger og sortlakkerte bakspeil.

1 265 stk. produsert i løpet av modellåret.

1972:

Ingen forandringer.

Ca. 2 000 stykk produsert i løpet av modellåret.

1973:

Nye støtabsorberende støtfangere av samme type som på Saab 99.

2 300 stk. produsert i løpet av modellåret.

1974:

"SAAB-stripe". forbedrede lykter.

2 500 stykk produsert i løpet av modellåret. Produksjonen opphørte 9.oktober 1974.

 

Totalt ble det produsert 10 236 Saab 97 (Sonett II og III)