SAAB 93 1956-1960

SAAB 93 er produsert i perioden 1956–1960, og var en videreutvikling av Saabs første personbil SAAB 92. Den hadde en ny front, en mindre (748 cc), men sterkere motor (33 hk) med tre sylindre som nå var langsmontert, samt en rekke andre forbedringer. Den fikk blant annet helt nytt hjuloppheng med spiralfjærer og bakaksel i stål. SAAB 93 hadde stor suksess i rally og fantes i en spesialversjon – SAAB GT750, denne var blant annet utstyrt med sportsdekk , trimmet motor på 50 hk (57 med ekstra trimsett), ekstra behagelig passasjerstol for kartleseren. Innredning var mer påkostet med flaskeholder i armlenet bak, turteller, samt kartleserinstrumentet Halda Speed Pilot.

SAAB 93 ble senere videreutviklet til SAAB 96.

Tekniske data:

Mål og vekt:

Lengde: 401 cm

Bredde: 157 cm

Høyde: 145 cm

Akselavstand: 249 cm

Vekt: 880 kg

 

Motor:

Tresylindret rekke totaktsmotor

Slagvolum: 748 cm³

Borr x slag: 66x73 mm

Effekt: 33 hk vid 4 200 r/m

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor framme, framhjulsdrift

3-trinns manuell girkasse, med usynkronisert 1. gir og frihjul

Rattspak

Saxomat mot pristillegg.

 

Årsmodeller:

 

1956:

1. desember 1955 ble SAAB 93 vist fram hos Philipsons i Stockholm som årsmodell 1956.

1957:

Årsmodell 1957 ble lansert høsten 1956. Bilen fikk ingen større forbedringer, men kundene fikk flere tilvalgsmuligheter som f.eks. sikkerhetsbelter på det svenske markedet. Fra og med april 1957 kunne man også få bilen med automatgir som ekstrautstyr.

1958:

Den 3. september 1957 vises 1958-modellene fram med udelt frontrute. Kjøreretningspilene ble erstattet med blinklys. Bensintanken ble selvblandende og oljeinnblandingen ble redusert fra 4% til 3%. Feste for sikkerhetsbelte ble standard, og baksetet ble høydejusterbart.

I april 1958 vises Grandturismo 750 frem i New York. Bilen var utstyrt med en sportsmotor med to forgassere og 45 hk. Et sportsett som økte effekten til 55 hk var et tilvalg

1959:

I september 1958 ble årsmodell 1959 lansert. Bilen har flere nyheter, blant annet bredere og mer behagelige framseter med justerbare ryggstøtter, vindusrutespylere som standard, kraftigere bremser, asymmetriskt lys, utvendig bakspeil, samme nøkkel til dør og tenningslås, ny skiltbelysning og et nytt emblem på bakluken.

1960:

Den 7. oktober ble årsmodell 1960 vist frem på Hotell Palace i Stockholm. Bilen hadde navnet SAAB 93F. F sto for framkantshengslede dører. 93F ble erstattet av SAAB 96 allerede 17. februar 1960.

 

Modellbetegnelser:

 

 93:

Produsert i perioden desember 1955 – august 1957. Saab 93 ble presentert den 1. desember 1955. Ulik forgjengeren SAAB 92 hadde den ny tresylindret motor, ny front, 12 volts elsystem.

Fra og med 1957 ble sikkerhetsbelter tilbudt som ekstrautstyr.

Våren 1957 ble Saxomat tilbudt.

 

Det ble produsert 11 759 stykk av denne varianten.

 

93B:

Produsert i perioden september 1957 – august 1959. Hel frontrute, kjøreretningspilene ble erstattet med blinklys, forbedrede stoler.

Høsten 1958 innføres større bremser, asymmetriskt halvlys, oppdatert innredning med mer behagelige stoler, innebelysning med dørkontakter og låsbart hanskerom.

 

Det ble produsert 29 830 stykk 93B.

 

93F:

Produsert i perioden september 1959 – juni 1960. Dører ble nå hengslet i fremkant, motoren fikk et mer effektivt kjølesystem.

 

Det ble produsert 11 142 stykk 93F.

 

Totalt ble det produsert 52 731 stykk SAAB 93, inkludert 605 SAAB GT750.

 

Bilsport:

Saab 93 ble en svært populær rally og løpsbil, mye på grunn av legende Erik Carlsson "på taket". I perioden 1956 til 1960 hadde Saab 93 minst 24 stk. topp 10 plasseringer i forskjellige løp og rally verden over. I 1960 kom bilen på andreplass i sin klasse i 24 timers løpet Le Mans, og en 12 plass totalt.