Saab 900 1978-1993

Saab 900 ble introdusert i 1978, og var basert på samme chassis som Saab 99. Bilen ble tilbudt i to generasjoner. Den første som ble produsert, mellom 1978 og 1993, regnes som den klassiske generasjonen, også kalt OG (Old Generation). Den andre som ble produsert, mellom 1993 og 1998, kalles of GM900 (General Motors) eller NG900 (New Generation).

Første generasjon Saab 900 ble designet av Björn Envall og ble introdusert som 1978 modell. I likhet med forgjengeren, Saab 99, hadde den et unikt design som skulle skille den ut ifra mengden. Som forgjengeren ble den levert som kombikupé, for personer som ville ha en bil som var sportslig som en kupé, men praktisk som en sedan. I 1981 kunne bilen også leveres som sedan for de som ville ha et mer tradisjonelt design.

I likhet med forgjengeren 99, hadde 900 en rekke uvanlige designfunksjoner som skiller den fra de fleste andre biler. Først B-motoren, som ble montert baklengs, med kraft levert fra veivakslingen foran. For det andre, girkassen er boltet direkte til bunnen av motoren for å danne oljepanne, selvfølgelig med separate oljesystemer. Kraften fra veivakslingen blir levert fra fremsiden av motoren til girkassen under, via et sett med kjede drevne tannhjul.

Allerede fra første dag var doble bærearmer standardutstyr, noe som var svært uvanlig i 1978. Dette førte til at bilen fikk mye ros for sine kjøreegenskaper. Bilen kunne leveres med enkel eller dobbel forgasser, innsprøytning og turbo.

Tidlige modeller hadde ikke stabilisatorstag, de begynte å komme på noen modeller i 1985. I USA og muligens andre markeder ble de standard på alle utstyrsnivåer på slutten av 1980 tallet. Stabilisatorstagene reduserte karosseribevegelser på bekostning av noe kjørekomfort, og når bilene ble kjørt aggressivt, økte hjulspinn på innvendig drivhjul. Diameteren på de stabilisatorstagene var uendret gjennom modellens produksjonstid.

For å spare penger beholdt Saab understellet mer eller mindre uendret gjennom hele 900 modellens produksjonstid.

900 har en kraftig buet frontrute for å gi sjåføren den beste sikten. Dashbordet var buet for å gi fører enkel tilgang til alle brytere og instrumenter. Saab ingeniørene plasserte alle brytere og instrumenter i dashbordet i henhold til bruksfrekvensen og/eller viktigheten, slik at sjåføren kunne flytte blikket fra veien i kortest mulig tid og i den minst mulig vinkel. Dette er for eksempel grunnen til at radioen er plassert så høyt i dashbordet.

Bilen fikk en ansiktsløftning i 1987, som bl.a. inkluderte nye støtfangere, og ny grill. En sportsutgave med navnet Aero ble også lansert. Denne hadde blant annet et nytt og forbedret understell, skinnseter, et mer eksklusivt stereoanlegg og aircondition. Den samme ansiktsløftningen ble tilbudt året før, i 1986, på den nylanserte cabriolet modellen. Aero-utgaven kunne leveres med en ny 16 ventilers motor på hele 175 hk.

Interiøret fikk en oppgradering i 1991, da seter fra Saab 9000 ble standardutstyr i Saab 900. Disse kunne leveres med elektrisk justering som ekstrautstyr.

Den klassiske generasjonen endte sine dager 26. mars 1993, da en ny generasjon basert på Opel Vectra overtok. Cabriolet modellen ble produsert fram til og med 1994.

En Saab 900 SPG fra 1989, eid av Peter Gilbert fra Wisconsin USA, ble kjørt over en million miles før den ble donert til Wisconsin Automotive Museum. Peter Gilbert krevde kjørte en million miles med den orginale turboen og motoren. Saab ga Mr. Gilbert en Saab 9-5 Aero.

Tekniske data:

Mål:

Lengde:

468,5 cm.

468,0 cm. (S & Turbo)

Bredde:

169,0 cm.

169,5 cm. (Aero)

Høyde:

142,5 cm.

140,0 cm. (Turbo & Turbo cab.)

140,5 cm. (Aero)

Akselavstand: 251,7 cm.

Motor B201 (1979-89):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt:

100 hk – enkel forgasser

107 hk – dobbel forgasser

116 hk – innsprøyting

143 hk – Turbo

138/153 hk – Turbo Intercooler

Motor B202 (1984-94):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 985 cm³

Borr x slag: 90x78mm

Effekt:

124/128 hk – innsprøyting

138/153 hk – Turbo

143 – Turbo

182 hk - Turbo

Motor B212 (1991-93):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 2 112 cm³

Borr x slag: 93x78mm

Effekt: 138 hk

Kraftoverføring:

Langsstilt motor foran, forhjulsdrift

4-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak

5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak

3-trinns Borg Warner T-37 automat, gulvspak

De forskjellige motorene

I 1979 var fire forskjellige motoralternativer tilgjengelige:

GL, utstyrt med en to-liters motor med en forgasser – som utviklet 100 hk

GLS, utstyrt med den samme motoren, men med doble forgassere – som utviklet 108 hk

EMS/GLE, utstyrt med en to-liters motor med innsprøytning – som utviklet 118 hk

Turbo, utstyrt med en to-liters turboladet motor – som utviklet 145 hk

I 1985 ble en ny 16-ventilers turbomotor med hele 175 hk introdusert. Det samme året ble også GLS fjernet fra markedet.

I 1989 ble samtlige 8-ventilers motorer fjernet fra markedet.

i 1991, ble normalaspirerte motorer med slagvolum på 2,0 liter byttet ut med en ny motor på 2,1 liter.

Prestasjoner

Saab 900i - 118 hk. Akselerasjon 0–100 km/t 11,4 sek. Toppfart 175 km/t

Saab 900 Turbo - 145 hk. Akselerasjon 0–100 km/t 9,5 sek. Toppfart 202 km/t

Saab 900 Turbo 16 S - 175 hk. Akselerasjon 0–100 km/t 8,5 sek. Toppfart 217 km/t


Årsmodeller:

1978:

Saab 900 ble lansert 12. mai 1978, og kom i salg som 1979 modell på høsten året etterpå. 900 ble levert som tre- eller femdørs utgaver i både modellvarianter GL, GLS, EMS, GLE og Turbo.

1979:

I forbindelse med Genève Internasjonale Motor Show våren 1979, viste Saab frem eksperimentbilen Saab Super Turbo. Bilen hadde blant annet en turbomotor med vanninjeksjon. Effekten var 170 hk, og akselerert fra 0 til 100 km/t på 8,5 s med en topphastighet på 210 km/t.

Senere på høsten 1979 ble modellår 1980 lansert. Nå kunne kjøperen få turbo og EMS modeller med 5 trinns girkasse. Forsetene ble endret, alle modeller fikk lik grill og bilene fikk doble baklykter. Det var også mulig å velge en 4 trinns manuell girkasse til GLE-varianten den hadde kun vært tilgjengelig med automatgir tidligere.

1980:

En firedørs sedan vises på Genève Internasjonale Motor Show 4. mars 1980. Modellen inngikk i 1981 modellprogrammet senere på høsten. Fra høsten 1980 fikk bilene nye brede sidelister, innvendig justerbare speil. Nytt ratt, innredning, baksete, samt noen modeller fikk elektriske vindusheiser. Turbobiler ble nå tilbudt med en automatkasse, og alle bilene fikk større drivstofftank og bagasjerom. Reservehjulet ble plassert under gulvet. Modellprogrammet var uendret, men 900 GLE var nå kun tilgjengelig som sedan.

1981:

APC systemet ble innført på 1982 modellene av 900 Turbo. Sentrallås ble standard på GLE og Turbo. Vidvinkel speil ble standard på samtlige modeller. Nye stålfelger med andre hjulkapsler ble innført på alle modeller unntatt Turbo. CD modellen var nå med i modellprogrammet.

1982:

I forkant av 1983-modellen ble det introdusert asbestfrie bremser. Et nytt midtkonsoll ble introdusert på GLE og EMS modellene, støtfangerne fikk en bredere og dekorativ list. Turteller med økonomimerking ble standardutstyr på alle biler med 5 trinns girkasse. Tåkelys bak ble innført. Turbobiler kunne fra og med 1983 modellen fås med en luksus utstyrspakke som inkluderte elektrisk soltak, skinninteriør og to-tone lakk. EMS modellen fikk en ansiktsløftning med nye lettmetallfelger, frontspoiler, soltak og ratt. EMS var kun tilgjengelig i sølv metallic. I løpet av våren 1983 lansertes en ny modell: 900 GLI med 5D karosseri. Bilen var utstyrt med en innsprøytning motor med en effekt på 118hk.

1983:

Årsmodell 1984 vises frem høsten 1983. Bilene fikk en ny front samt nye overganger mellom støtfangere og sidelister. EMS og Turbo med kombikupé karosseri fikk et sort mellomstykke mellom baklysene. Gli, GLs, EMS og Turbo fikk et nytt tre eiket ratt, og et nytt todørsalternativ ble vist sammen med en designstudie av en åpen bil under bilutstillingen i Frankfurt i høst 1983. Todørsalternativet var på markedet fra og med januar 1984, først kun som GLI-modell. To-dørs modellene ble kun produsert i Finland. EMS modellen fikk også en revidert girutveksling på girkassen for bedre ytelsene. Saabs 16-ventilers motor var på markedet fra og med januar 1984.

1984:

Nye modellbetegnelser ble innført for modellåret 1985. Modellprogrammet består nå av 900, 900i, 900 Turbo, 900 Turbo 16, og deriblant Saab 900 Turbo 16 Aero og Saab 900 CD. Nye aluminiums felger ble introdusert på Turbo modellene og nye stålfelger og hjulkapsler på 900i. Turbo modeller får krom grill. En ny utstyrspakke introduseres til 900i med blant annet lettmetallfelger, frontspoiler (også bak på 2D modeller), sotede vinduer, luksuriøst setetrekk, nakkestøtte bak og sort rutedekor.

1985:

8V Turbo intercooler introduseres fra og med modellår 1986. Nye setetrekk på alle 900i. Sideblinklys på framskjermenes bakkant. I USA kunne man nå kjøpe 900i 16. 900 Turbo 16 Cabriolet produksjonen startet januar 1986, 400 eksemplarer ble bygget for eksport til Nord-Amerika. Saab 900 Turbo 8v blir også tilgjengelig i et 2 dørs alternativ fra og med modellår 1986. Bilene får Saab-Scanias nye logo på panser, bakluke og ratt.

1986:

Ny front, grill, frontlykter, blinklys og støtfanger foran og bak for alle modeller untatt for basismodellen 900, som fortsatt finnes i 2 og 4-dørs utgaver. 900 C blir lansert. Servostyring blir standard på 900i.

1987:

Turboer får vannkjølte lagerhus, og katalysatorer blir levert på turbobiler fra og med modellår 1988, produsert fra og med høsten 1987. Ventilerte skivebremser foran. Sort rutedekor på 900i.

1988:

Fra modellåret 1989 ble 8V motoren fjernet fra Turboprogrammet. En jubileumsmodell, kalt 900 T8 Spesial, lages i denne forbindelse. Denne modellen har samme utstyr og utseende som en Aero, men med en 8V motor og lavere pris. Jubileumsmodellen ble produsert i 805 eksemplarer for det svenske markedet. 16V turbomotor ble tilgjengelig uten turbo i 900i. Salg av 900C med hadde forgassermotor avsluttes i Sverige ved årsskiftet 1988/1989, da det katalysatorer ble påbud på biler. ABS bremser ble standard på Turbo. Alle modeller fikk høyt plasserte bremselys fra og med modellår 1988b, og Saab 900 Turbo 16 Aero med katalysator fikk effekten økt fra 160 hk til 175 hk. Fra og med 1988 fungerte håndbrekket på bakhjulene.

1989:

Fra og med modellår 1990 er motorer 16V, og får større bensintank, nye hjulkapsler på 900i 16. Lavtrykks turbo og Saab 900i 16 Cabriolet lanseres våren 1990. Airbag hos fører blir tilvalg.

1990:

1991 modellen lanseres med små endringer. Cabriolet leveres nå også i Aero design. Et nytt motoralternativ lanseres i Europa, Saab 900 2,1i 16, og 900 serien får samme fremseter som 9000.

1991:

Høsten 1991 fikk 900 serien ABS bremser som standard, sentrallås og midtarmlene foran (900i), I tillegg selges 2,1i 16 motoren i Sverige som 1992-modell.

1992 

Ingen endringer for modellår 1993. Den siste Saab 900 av den klassiske generasjonen forlot fabrikken 26 mars 1993.

Spesialmodeller:

900 GLi Gold:

Gold var spesialutgave av de første 900 4-dørs sedan tilgjengelig i Storbritannia i 1981. Disse hadde turbo velur interiør i blått eller sort med gullstriper, Twin Air panser og drivstoffmåler som viste tankinnholdet i liter.

900 Tjugofem:

Tjugofem sedan ble produsert i et parti på 300 stk. for å feire Saabs 25. år i Storbritannia. Disse hadde 1985cc 8-ventilsmotoren med Bosch K-Jetronic innsprøytning. Innvendig interiør var blå turbo velur med en spesiell girkule med bilens produksjonnummer. Utvendig var modellen lik en standard uten turbo, med unntak av lettmetallfelger, Tjugofem pinstriping og Turbo bakspoiler.

900C

900c ble bygget i Uusikaupunki, Finland og i Arlöv, Sverige. Dette var en forgassermodell på slutten av 1980 tallet. Den hadde en 8V B201 motor med enkel forgasser som leverte 99 hk. Denne hadde servostyring som standardutstyr.

900 Aero/SPG

I 1984 introduserte Saab en høyytelsesmodell som i Europa het Aero. I Nord-Amerika het den SPG (Special Performance Group) på grunn av en modell- og varemerkekonflikt med GM. Aero/SPG var den første Saaben som ble levert med 160 hk 16-ventilert turbomotor. Aero/SPG bilene ble møtt med stor entusiasme og annerkjennelse i bilmiljøet.

Det var mange forskjeller mellom den vanlige 900 turboen og Aero modellen, den mest innlysende var karosseriet som hadde andre støtfangere, sideskjørt, spoiler og spesialfelger. Motoren ble modifisert til å levere mer effekt. Aero hadde også et senket og stivere understell.

Prototypene ble lakkert hvit perlemor og hadde rødt skinninteriør med matchende Colorado Red dashbord. Dessverre viste det seg gjennom testing, at den perlemors hvite lakken var for vanskelig å reparere, og dermed ble denne fargen aldri tilbudt for salg. Bare 29 av disse prototypene av Aero/SPG ble produsert, og anses som svært sjeldne av samlere. Fabrikken beholdt og vraket 22 av de hvite prototypene. De resterende syv bilene ble brukt som pressekjøretøy for serielanseringen. Fire av prototypene ble sendt til USA, og den ene ble vraket i 1993. De tre andre eies av samlere i California, New York og Rhode Island. De tre europeiske Aero bilene tilhører også samlere, hvor den ene gjennomgikk en omfattende restaurering mellom 2007 og 2010. Hällberga bildemontering i Sverige vraket en i 1999.

I 1984, første produksjonsår, ble Aero/SPG levert i sort og sølv (Ikke USA). I Australia hadde sølvmodellene i 1985 et mørkerødt interiør, inkludert helrødt skinn. I USA ble de sorte bilene levert med interiør i brunt skinn. I Canada og i resten av verden var bilene sorte med rødt skinninteriør. Produksjonen av Aero/SPG var svært begrenset og tilgjengeligheten av de forskjellige fargene varierte år for år. Det siste produksjonsåret var 1991 i USA. Totalt, i løpet av seks år, ble 7 625 stk. SPG bygget og importert til Nord-Amerika. I resten av verden var de like sjeldne, spesielt de som var utstyrt med skinninteriør, klimaanlegg og annen luksus.

900EP/900S

EP er en spesiell Ecopower modell produsert for det italienske markedet. Den hadde en 16V lavtrykksturbomotor (LPT) med forvarmet katalysator. Den ble solgt utenfor Italia med et 900S-merke.

1985 Saab 900CD

I 1977 hadde Valmet Automotive laget en forlenget luksusmodell av 99 kombikupé som fikk navnet Finlandia. Ved lanseringen av 900 ble konseptet videreført til det nye chassiset. Finlandia var 20 cm lengre enn standard, ved å forlenge både fram- og bakdører med 10 cm. Men det var bare benplassen bak som var større. Tanken bak bilen var å produsere en lederbil som ville appellere til det nordiske markedet som et alternativ til store tyske og amerikanske sedanene. De første bilene ble solgt som Saab 900 Finlandia. Disse bilene laget mellom 1979 og 1982 var kombimodeller, og hadde ikke "CD" betegnelsen. Svært få eksemplarer av disse tidlige modellene ble eksportert. Etter at den mer presentable 4-dørs sedanen ble lansert, erstattet CD modellbetegnelsen og Saab begynte å offisielt tilby bilen for eksport. 900 CD ble laget på Valmet Automotive fabrikken i Uusikaupunki, Finland. På hjemmemarkedet ble bilene i hovedsak bygget etter kjøpers ønsker. Listen over tilleggsutstyr for CD modellen inkluderte skinninteriør, leselys, persienner bak, fotstøtter og til og med en telefon. Men på grunn av bilens særegenhet og krevende kundebase, kan utstyr og tekniske spesifikasjoner på noe biler være helt unike. Uusikaupunki fabrikken hadde høye ambisjoner for bilen. Valmet Automotive utviklet til og med en prototype på en enda lengre utgave, en syv seters limousin som var en konseptbil på en offisiell statsbil. Selv om den finske regjeringen faktisk aldri ga Saab i oppdrag å bygge en slik bil, ble Saab 900CD foretrukket som et offisielt kjøretøy for flere lokale kommuner, samt av flere større selskaper innen tre- og papirindustrien og elektronikkindustrien. Den ble også brukt av den finske regjeringen som statsministerens offisielle statsbil mellom 1979 – 1982.
Totalt ble det bygget 579 biler mellom 1979 og 1986.

900 Springtime in Sweden (SIS)

I 1988 bestilte Saab 288 spesielle cabrioleter, en for hver av sine amerikanske forhandlere, som en del av forhandlermøtet i Sverige i 1988. Kalt Springtime i Sverige eller "SiS"-modellen, skiller disse bilene seg ut med deres Aero/SPG lignende karosseri og 3-eika felger. Hver bil ble lakkert sort, med bøffelgrått skinninteriør og sorte tak. Hver bil var fikk et spesielt "Vår i Sverige"-emblem nederst til venstre på hanskerommet. Alle emblemene var identiske og er ikke serieprodusert. Alle var Turbo-modeller.

Av de 288 produserte hadde 4 stk. automatkasse og de resterende 284 hadde 5 trinns manuell girkasse. Emblemer på karosseriet ble fjernet, med bare ordet Saab og Saab Scania logoen på bagasjerommet var montert. Bilen standard Saab grill, uten miniatyr "turbo emblem". Aero-fjæringen var ikke montert, og med unntak av Aero styling og dash emblem, er SIS identisk med en standard 1988 900 Turbo Cabriolet i fargekombinasjonen svart/grå.

SiS-modellene ble solgt, en til hver forhandler. Noen forhandlere benyttet muligheten til å bytte SiS modellen med andre forhandlere i et forsøk på å få tak i andre bilmodeller (spesielt 9000CD) for salg. I motsetning til hva mange tror, ble ikke SIS gitt til forhandlerne gratis. Forhandlere betalte for sine egne biler, fakturaprisen reflekterte til og med de økte kostnadene for Aero karosseriet. Hver forhandler mottok imidlertid en Orrefors krystallvase, med Saab Scania logoen gravert, pakket i bagasjerommet som en overraskelsesgave.

900 Enduro

Enduro var en spesialversjon av 1980 900 Turbo satt sammen av Saab Scania Australia Pty. Ltd. Bare elleve 900 Enduro ble satt sammen med et ekstra bodykit i reserve. Ken Matthews Prestige (en stor Sydney basert Saab forhandler) ble bestilt av Saab Australia til å overvåke utformingen og implementeringen av ingeniørpakken, av karosserimodifikasjonene som ble designet og bygget av Purvis Cars of "Eureka" fame.

Pakken besto av store av glassfiber hjulbuer med ekstra sporvidden på 100 mm foran og 230 mm bak, frontleppe og bakre glassfiberspoiler var 51 mm bredere enn normal 900 Turbo. Ekstra instrumenter oljetrykk, batterispenning og amperemeter ble montert hvor radioen vanligvis var monert. Radioen ble flyttet til en ny nedre midtkonsoll som ikke var standard på 1980-modellen. Det var kassettspiller og radio med grafisk equalizer som drev 6 høyttalere. Bortsett fra dette hadde bilen standard turbo interiør med grønne seter og treeket ratt.

Bilene var utstyrt med Simmons 'P-4' 3 delte kompositt 7,5x15" felgerl med polert leppe og med gull eller sort senter (avhengig av karosserifarge). Dekkene var 225/50VR15 Pirelli Cinturato P7 både foran og bak. Fjæringen ble forbedret.

For å øke effekten ble wastegaten oppjustert til 1,2 bar, noe som økte effekten til 175 hk i 8V B201 motoren. Vanninjeksjon kom som standard.

Lakken var en 2 delt Dulux Acran emalje og kom i minst fire kjente farger. Aquamarine Blue Metallic og Marble White. Det var minst en Enduro lakkert i Solar Red og en fjerde i Acacia Green Metallic. Panseret, vinduskarmene og bagasjeromslokket ble lakket i Dulux GT Satin Black. Store ENDURO striper var prydet panser, begge sider og bagasjeromslokket. Ikke alle bilene fikk Enduro pansergrafikk.

Det er ikke kjent at noen biler har eksportert fra Australia, men det antas at ikke mer enn 6 eksemplarer har overlevd til i dag, med bare 3 stk. kjente eksemplarer. 2 av disse er omfattende modifisert i løpet av årene, en venter på full restaurering.

900 Lux

Lux var en spesiell modell tilgjengelig i 1983 og 1984. Den kom i en tofarget lakk, vanligvis skiferblå metallic oppe og sølv nede. Den hadde et tre eket ratt eller et enda mer sjeldent fire eket ratt. Det er en av de sjeldneste modellene som ble solgt, men antallet produserte er ukjent.

900 SE

SE modellen ble produsert i mai 1990 og kom som 5-dørs utgave med Iridium Blue med pinstriping langs sidene. Bilen hadde også fleir eika aluminiums felger, full elektriske grå skinnseter og tre detaljer som standard. Bare 300 stk. ble produsert for det britiske markedet, med et valg mellom enten en 2.0L motor uten turbo eller med lavtrykksturbo.

Det ble senere produsert flere SE-versjoner, f.eks. 3 dørs LPT 900 SE Aero (1993). Disse var imidlertid ikke en del av den opprinnelige begrensede produksjonen.

900 Carlsson

Carlsson var en spesialutgave av 900 produsert til ære for Erik Carlsson. Bare 600 eksemplarer ble solgt i løpet av de tre årene den var i produksjon (1990 til 1992). Det antas av mange at det bare ble solgt 200 eksemplarer, men det faktisk solgt 200 eksemplarer for hvert av de tre årene modellen var i produksjon. Det er mer sannsynlig at det er produsert 200 eksempler av hver av de tre fargene, som var sort, hvit og rød. Alle 900 Carlssons var 3-dørs kombi modeller, og hadde et karosserifarget AirFlow kit. Den hadde dobbeel krom eksosrør, hvalhale bakspoiler. Motoren var 16V 2.0L turbo med en oppgradert (rød) APC som leverte 185 hk. 900 Carlsson var også utstyrt med "Type 8" primær gir.

1993 og 1994 Commemorative Edition

314 stk. Commemorative Edition 900 Turbo 3-dørs kupe ble produsert for det amerikanske markedet i 1993. Alle bilene ble lakkert helt sort og hadde brunt skinninteriør. Bilen hadde 5-trinns manuell girkasse. Effekten ble økt til 185 hk ved å montere den "røde boksen" APC-kontrolleren, en 2,8 bar drivstoff trykkregulator (orginalturboen hadde 2,5 bar), og fordelingsblokk med forbedret vakuumfremføring. Bilene Aero understell. Interiøret ble ytterligere pyntet med et dashbord i valnøtt og en girkule og trekk i skinn. Felgene var 15 tommers retningsbestemte mellomgrå aluminiumsfelger med polert leppe. Hver minneutgave fikk med en liten messingplakett som indikerte produksjonsnummeret. Plakettenevar tiltenkt en serie på 325 stk. Imidlertid ble det bare produsert 314 stk. Det ble i tillegg bygget 15 stk. identisk utstyrte biler som ble sendt til Canada, disse var utstyrt med metriske instrumenter.

500 stk. Commemorative Edition 900T cabriolet ble levert til det amerikanske markedet i 1994. Det var de siste 500 klassiske 900 cabriolene som ble bygget. De hadde de samme utstyrsspesifikasjonene som 1993 Commemorative Edition bilene, med unntak av Aero understell. De hadde alle 5 trinns manuell girkasse, og kom med de samme unikt felgene, dashbord i valnøtt, og girkule og trekk i skinn. Det brune skinninteriøret ble ytterligere forbedret med sorte kanter, som var eksklusivt for denne modellen. Bilene var alle lakkert Nova Black Metallic (en annen funksjon eksklusiv for 1994 Commemorative Edition) og hadde solbrune tak. 500 stk. identisk utstyrte biler ble sendt til Canada, med metriske instrumenter. CE bilene fra 1994 hadde ikke en plakett som markerte serien. Serienumrene går imidlertid sekvensielt, som sammen med Ruby er eneste Saab spesialserie som har det.

900 Ruby

Bare tilgjengelig i Storbritannia. Ruby hadde en 185 hk 'Carlsson'-motor, men ikke karosseri sett. Alle var i 'Ruby' Red og kan skilles fra andre 900 modeller på de fargekodede støtfangerne og grå (i stedet for sølv) aluminiums felgene. De hadde også det unike ventilerte interiøret av bøffelskinn med Zegna-ullinnlegg i setene og dørpanelene. Ruby ble produsert i 150 eksempler og var det siste klassiske 900 modellen som ble solgt i Storbritannia.

Svensk spesialutgave

15 stk. sjeldnere "Ruby" versjoner med ratt på venstre side ble produsert. 8 stk. ble gjort tilgjengelig for det svenske markedet, disse ble kjent som "Swedish Special Edition, og resten ble spredt rundt i Europa. De var identiske med den britiske modellen, men hadde en mer raffinert nedre dash- eller knebeskyttelse og elektriske seter.

Forhandlermodeller

Noen Saab forhandlere laget spesialmodeller. Saab Wimbledon tok Sprint og Sport. Sprint hadde et spesielt stylingssett, lavere og stivere fjærer og Pirelli Cinturato P7 på 7"x16" felger. Den kom også med intercooler, full fargekoding og 3 eiket skinnratt.

Sport hadde lettmetallfelger, full fargekoding og spoilere, oppgradert fjæring, 3 eiket skinnratt, Clarion stereo og en elektrisk antenne.

Heuschmid GmbH tilbød alternativer som tuning, intercooler, justering av oppheng og tilpassede aluminiumsfelger.

EIA Motors of France laget en serie med 100 naturlig aspirerte 16 ventiler på 158 hk.

Lynx Motors i Storbritannia utførtw en liten serie med ombygging av todørs 900 karroseri til cabriolet. Winchester-utgaven var en 4-dørs skiferblå sedan med blått velur interiør og tredetaljer.

Saab A.I.M fra Nederland laget to spesialmodeller.

1. Red Arrow: (MY 1987 og 1988 - skrå front) rød 900 Turbo 8V todørs med et grått AirFlow kitt og en hvalhalespoiler. 150 stk. ble planlagt, 100 stk. med hvalhale og Super Inca felger og 50 stk. uten hvalhale og med 15 eikers Turbo 85 felger i stedet (billigere deler). Solbrunt stoffinteriør med Carlsson ratt, manuelle sidespeil, vindu og uten klimaanlegg. Den røde pilen blir noen ganger referert til som en "fattigmanns Carlsson" fordi den brukte det samme bodykittet, var det ikke fargekodet, bare utstyrt med brunt velurinteriør i stedet for skinn. Samt den utdaterte 8V turbo motoren, dette ble senere beskrevet som et forsøk fra forhandleren på å gjøre siste 8-V versjoner tiltalende og noe spesielle for å tjene litt ekstra. Denne lignet på den svenske 900 T8 Spesial (årsmodell 1989).

2. Silver Arrow: en MY 1985 og 1986, flat nese) sølv metallic 900 Turbo 8V sedan (kjent som Tudor eller notchback) med spesielle røde/antrasitt sidestriper, fire eiket ratt og girkule, aubergine fløyel interiør, med manuelle vinduer og speil. Motoren hadde intercooler og leverte 155 hk (ingen katalysator på Silver Arrow). 200 sølvpiler ble produsert (mange kilder hevder bare 150stk.).

Begge 'Arrows' har en 1-150 og 1-200 nummerert plakett på dashbordet samt en logo på sidene av panser. Over skjermer og på bak. Det antas at ingen av Arrows faktisk nådde planlagte produksjonstall for den begrensede produksjonen. Høyeste Red Arrow tall kjent er 138, Silver Arrow er 186.

Totalt ble 908 817 eksemplarer produsert av den originale generasjonen av 900, hvor 48 888 stk. var cabriolet.