Saab 9-2X (2004-2007)

 

Subaru produserte en versjon av andre generasjon Impreza stasjonsvogn, som ble markedsført av Saab som 9-2X (stylet som 9-2X), for det nordamerikanske markedet i årene 2004–2007. På den tiden hadde Saab Automobile vært et heleid datterselskap av General Motors (GM), og GM hadde en eierandel på 20 prosent av Subarus hovedselskap, Fuji Heavy Industries. 9-2X fikk kallenavnet "Saabaru", en sammensetning av "Saab" og "Subaru".

 

Saab redesignet bilens eksteriør foran og bak for å passe med Saabs generelle design. Revisjoner inkluderte modifisert front, skjermer, panser, bakluke og bakfanger. Interiøret fikk ekstra akustisk isolasjon enn Subaru, med spesielt mot torpedovegg, tepper, tak og bakrutetetninger. Mesteparten av interiøret i 9-2X er identisk med Impreza modellen. Saab tilbød en tofarget interiørdesign basert på den tidligere (andre generasjonen) Impreza modellen, inkludert instrumentpanel. 2005 var det første året firehjulsdrift ble tilbudt av Saab, og 9-2X var den første Saab med permanent firehjulsdrift. Firehjulsdrift var standard på både 9-2X og 9-7X.

 

Saab inkluderte også sine egne forseter med aktive hodestøtter, i motsetning til de faste nakkestøttesetene i tilsvarende Impreza WRX. De bakre opphengsarmene ble produsert i aluminium, og ytterligere reduksjon av ufjæret vekt ble oppnådd ved å bruke plast i stedet for andre tyngre komponenter, foringene var unike for Saab, og andre støtdempere ble montert. Styringen ble gjort mer responsiv og nøyaktig i Aero ved å bruke 2006-2007 Impreza WRX tannstang, som har en raskere utveksling på 15,5:1. Styrekomponenter og chassisforinger ble stivere. 9-2X har aldri vært spesielt populær blant Saab entusiaster da endringene fra Subaru hovedsakelig er kosmetiske.9-2X vant de høyeste IIHS-sikkerhetsprisene.

 

I oktober 2005 bestemte imidlertid GM at de ville selge 8,4 prosent av selskapet til Toyota og disponere de resterende 11,4 prosentene tilbake til Fuji i en tilbakekjøpsavtale. 9-2X ble avviklet etter modellåret 2006 med oppløsningen av partnerskapet mellom Fuji og GM.

 

10 346 stk. Saab 9-2X ble produsert i løpet av produksjonstiden, med 8 514 biler i 2005 og 1 832 biler i 2006. Saab tilbød 2005 modell 9-2X med Subarus naturlig aspirerte 2,5-liters EJ253 motor i "Linear" modellen (165 hk. og 225 Nm.), og den turbomata 2,0- liters motoren som den delte med Impreza WRX som ble tilbudt i "Aero" modellen (227 hk. og 294 Nm.). Firehjulsdrift kom som standard med en firetrinns automat eller en femtrinns manuell girkasse for begge modellene.

 

Tekniske data:

Mål:

Lengde: 446,0 cm.

Bredde: 169,5 cm.

Høyde: 146,5 cm.

Akselavstand: 252,5 cm.

Vekt: 1 360 - 1 395 kg.

Motor EJ20 (2004-2005):

Firesylindret boksermotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 1 994 cm³

Borr x slag: 92x75mm

Effekt:

165 hk – innsprøyting

227 hk – turbo

 

Motor EJ25 (2006-207):

Firesylindret boksermotor med overliggende kamaksler

Slagvolum: 2 457 cm³

Borr x slag: 99,5x79mm

Effekt:

173 hk – innsprøyting

230 hk – turbo

 

Kraftoverføring:

Langstilt motor foran, firehjulsdrift

4-trinns, automatgirkasse, gulvspak

5-trinns, helsynkronisert, manuell girkasse, gulvspak

 

 

2005:

I 2005 tilbød Saab tre utstyrspakker. Premium pakken inkluderte skinntrekk og, xenon HID-hodelykter. Når bilen ble bestilt med "Linear" utstyr, inkluderte Premium pakken også CD veksler i dashbordet, tåkelys foran, vinyl dørtrekk, skinnratt og girkule. Vinter pakken la til oppvarmede forseter, vametråder i sidespeil og til stopposisjon til vindusviskerne foran og bak. I Canada inkluderte biler utstyrt med Vinter pakken også en motorvarmer. Sport pakken la til et soltak, og inkluderte 17" felger kun på "Aero" modellen.

 

2006:

Oppdateringer for 2006 modellen inkluderte en endring av "Linear" til "2.5i", som fikk sin 2,5-liters motor oppgradert til 173 hk og 225 Nm.). Aero 2,0-liters turbomotor ble erstattet av 2,5-liters EJ255 turbomotor, og effekten økte til 230 hk og 319 Nm. I 2006 hadde bilene forskjellige tilleggspakker som i hovedsak definerte det samme utstyret annerledes. Premiumpakken ble kjent som skinnpakken og inneholdt de samme tilleggene som tidligere. Vinterpakken forble uendret. Sportspakken ble imidlertid oppgraderte med 17" felgpakke, eksklusivt for Aero ettersom soltaket ble et frittstående alternativ.