Saab 600 (1981-1986)

 

Saab 600 eller Saab-Lancia 600 er en femdørs kombi-bil som ble Årets Bil i Europa i 1980. Den første Lancia Delta (Tipo 831) var en femdørs kombi, designet av Giorgetto Giugiaro og utgitt i 1979, og utviklet delvis sammen med Saab for å erstatte den pensjonerte 96-modellen. Det er oppgitt flere steder at bilen ble i Sverige, Norge og Finland solgt i over 6 400 eksemplarer som Saab 600 med bensinmotorer fra Fiat. I realiteten ble bilen aldri solgt i Finland, der de heller produserte og solgte Talbot Horizon.

 

Lancia Delta er en liten familiebil produsert av den italienske bilprodusenten Lancia i tre generasjoner. Deler av første generasjon Lancia Delta produsert mellom 1979 og 1994 ble i solgt i Norden solgt som Saab 600, bilen debuterte på Frankfurt Motor Show i 1979. Lancia utviklet bilen videre og andre generasjon (1993-1999) debuterte på Geneva Motor Show i 1993, og tredje generasjon (2008-2014) debuterte på Geneva Motor Show i 2008. Den svært berømte, ettertraktede og sjeldnes Lancia Delta HF Integrale er også bygget på denne plattformen.

 

Designet var av Giorgetto Giugiaros Italdesign. Bilen har MacPherson oppheng utviklet for Lancia Beta og har firesylindra SOHC motorer fra Fiat Ritmo. Fiat motorene ble revidert av Lancia ingeniører med Weber twin-choke forgassere, nye inntaksmanifolder, eksosanlegg og elektroniske tenning, endringer økte effekten til 84 hk, ti hestekrefter mer enn de samme motorene hadde i Ritmo.

For å bedre sin markedsposisjonering tilbød 600 funksjoner som var uvanlige i småbilsegmentet, som uavhengig fjæring, tannstangstyring, klimaanlegg var tilgjengelig, et delt sammenleggbart baksete som tilvalg, et høydejusterbart ratt og en defroster. De tredelte støtfangerne lakkert i bilens farge var laget av støpemasse av polyesterharpiks.

Oppvarmingen og ventilasjon ble utviklet med hjelp fra Saab, som var eksperter på området, noe som også ble hevdet å ha vært med på å hjelpe på rustbeskyttelsen. Det var også takket være Saab at de delte sammenleggbare baksetene ble utviklet, samt at bagasjelokket ble forlenget helt ned til støtfangeren, noe som forenklet lasting og lossing.

 

Detaljer om den nye Lancia Delta hadde vært kjent siden våren, men den ble først avduket for publikum på Frankfurt Motor Show i september 1979.

Ved lanseringen ble tre modeller tilbudt:

Delta 1300 firetrinns girkasse, med en 1301 cc 75 hk motor og enkelt utstyrsnivå.

Delta 1300 femtrinns, som fikk mer utstyr og et femte gir for landeveiskjøring.

Delta 1500, med en 1498 cc 85 hk motor og en femtrinns girkasse.

Delta fikk en varm mottakelse av italiensk og tysk presse ved avdukingen i Frankfurt. I desember ble den tildelt prisen for Årets europeiske bil for 1980, av en jury bestående av 53 biljournalister fra 16 europeiske land.

 

I november 1982 fikk bilen en ansiktsløftning. Støtfangerne ble endret fra en tredelt platestøpt kombinasjon til en ny støpt i et stykke termoplast, fronten ble redesignet med en mer fremtredende nedre spoiler, i tillegg fikk den en spoiler lakkert i bilens farge på den bakre delen av taket. Andre endringer inkluderte fjerning av listen mellom baklysene og en vektreduksjon på 40 kg på alle modellene. Innvendig fikk den nye seter og, på toppmodellen, en digital kjørecomputer.

 

Tekniske data:

Mål:

Lengde: 388,5 cm.

Bredde: 162,0 cm.

Høyde: 146,6 cm.

Akselavstand: 247,5 cm.

Vekt: 1 010 – 1 035 kg.

 

Motor 1.3 (1980-1986):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 302 cm³

Borr x slag: 86.4x55.5mm

Effekt: 75 hk

 

Motor 1.5 (1980-1986):

Firesylindret rekkemotor med overliggende kamaksel

Slagvolum: 1 499 cm³

Borr x slag: 86.4x63.9mm

Effekt: 85 hk

 

Kraftoverføring:

Tverrstilt motor foran, forhjulsdrift

4-trinns, manuell girkasse, gulvspak

5-trinns, manuell girkasse, gulvspak